Herrezen stad

De Maas, nabij de Willemsbrug

Ik realiseerde me laatst dat ik buiten het Fotomuseum Den Haag, dat voor mij op loopafstand ligt, nog in geen enkel ander Nederlands fotomuseum was geweest. Ook kende ik Rotterdam, waar ik met de trein in een halfuurtje naartoe sjees, zeer slecht. Laat nou eens het belangrijkste fotomuseum van Nederland aan de Maas in Rotterdam staan; de keuze voor een dag weg aan het begin van de vakantie was snel gemaakt. In het fotomuseum erg genoten van de tentoonstelling ‘Faces’, over Europese portretfotografie in de twintigste eeuw. Vooral de rauwe zwart-wit foto’s van Adam Panczuk en Koos Breukel maakten veel indruk (meer informatie hier). Beneden was de Donkere Kamer, een interactieve tentoonstelling met veel informatie over de Nederlandse fotogeschiedenis, vaak met betrekking tot Rotterdam. Met dit in gedachten de rest van de middag in dat architectonische centrum doorgebracht. De vrij recent geopende Markthal staat

Het plafond in de Markthal
Het plafond in de Markthal

vlakbij de oude Laurenskerk, die op wonderbaarlijke wijze het bombardement heeft overleefd. Er worden heerlijke producten verkocht, maar ook het open ontwerp is heel gaaf om doorheen te lopen. Het grootse plafond en de reusachtige ramen aan beide kanten dragen bij aan die sfeer. Rotterdam is een stad zonder oud historisch centrum, maar ze is herrezen uit haar eigen as en nu een toonbeeld van moderne bouwkunst.

Kubuswoningen
Kubuswoningen
Willemsbrug
De Willemsbrug

Geef een reactie

