Oude Grieken en moderne problemen

Deze post is iets anders dan normaal. Gewoonlijk zijn mijn foto’s allemaal van één dag. Nu zijn ze verspreid over vijf dagen. Vijf fantastische dagen, die ik met een groep (hilarische) mensen in Athene heb doorgebracht. We waren daar voor een MUN, dat rare fenomeen dat ik al in mijn vorige post heb beschreven. Deze conferentie droeg de naam van CGSMUN en was, daar waren wij het unaniem over eens, een van de slechtste MUNs die we ooit hebben bezocht. Gelukkig vervulde ik daar de rol van fotograaf, wat me een ongekende vrijheid gaf. Ik kon elke committee binnenlopen, weer verdwijnen wanneer ik wilde en zelfs nu en dan een luchtje scheppen in de Griekse zon. Mijn enige verplichting was het filmen van de speech van de Secretary General, die wegens zijn eigen afwezigheid een dag later werd vertoond tijdens de closing ceremony. IMG_9218IMG_9039

Het Haganum was goed vertegenwoordigd, met 17 delegaties, drie voorzitters en natuurlijk een fotograaf. Wat er met de rest van al mijn foto’s gaat gebeuren is me nog steeds niet duidelijk. De mate van communicatie door de CGSMUN gaat gelijk op met zijn kwaliteit. Toch ervoer ik de conferentie door de ogen van een perslid als een geweldig weekend.

IMG_9259IMG_9214IMG_9125

Gelukkig gunde school ons ook twee dagen vrij om van het culturele aanbod van Athene te genieten. We zijn bij wijze van spreken meteen vanuit het vliegtuig naar het Akropolismuseum gereisd, waar we ons bij de ondergaande zon over de oeroude artefacten van de beroemdste Griekse heuvel konden verwonderen. Als scholier met slechts Latijn in mijn pakket is het belangrijk om er af en toe aan te worden herinnerd dat de Romeinen eigenlijk alles hebben afgekeken van hun voorgangers.

IMG_8692
In het Akropolismuseum

De volgende dag was de beurt aan de daadwerkelijke Akropolis, de oude Agora, de Kerameikosbegraafplaats en het Nationaal Archeologisch Museum. Nee, ook toen hebben we niet stilgezeten. Voor zo’n vrije dag van school moet natuurlijk wel een programma met een hoog educatief gehalte in de plaats staan. Gelukkig vind ik dat alleen maar leuk en ik heb dan ook mijn ogen uitgekeken. Over het Parthenon, het Erechteion en de enorme uitgestrektheid van het moderne Athene. De Stoa waar filosofen als Sokrates en Zeno de beginselen van de Westerse beschaving bijeen hebben gedacht. En het meer dan dertig eeuwen oude dodenmasker van Agamemnon van Mycene.

IMG_8730
De Tempel van Hephaestos
IMG_8735
De (herbouwde) Stoa van Attalus

Helaas is dit alweer mijn laatste MUN-reis en zelfs een van mijn laatste MUN-conferenties. Tenzij ik natuurlijk die hard doorga op de universiteit. Of mijn examen niet haal… maar laat ik daar niet van uitgaan. Ik kom in elk geval nog eens terug in Athene om alles rustiger te bekijken (en dan hopelijk zonder steigers).

Geef een reactie

