Westduinpark/Kop van Zuid

Het zal vast niemand ontgaan zijn: het is warm. Hoewel de dagen langzaam weer korter worden, voelt het nog steeds als hartje zomer. Die hoge temperaturen maken het een zeer geschikte tijd om in de avond nog buiten te fotograferen. Het is dan koeler en het licht is een stuk zachter.
Pasgeleden zijn er in het Westduinpark nieuwe kalfjes geboren. Die roodbruine poeperds wilde ik graag vastleggen voordat ze volwassen worden. Ik ben ’s avonds, iets voor zonsondergang, op zoek gegaan naar de grote grazers. Zou ik weer net zo veel geluk hebben als de vorige keer dat ik ze zocht?

IMG_0926

Ja dus. Een groep volwassen koeien stond met twee kalfjes bij hun favoriete meertje aan de Laan van Poot. Helaas belemmerde een hek mij om ze echt van dichtbij te fotograferen, en door de hoge begroeiing konden ze zich goed verbergen. Bovendien was ik niet de enige…IMG_0944

Ik hield het al snel voor gezien. Toen ik weer de duinen inliep herinnerde ik me een andere plek waar de koeien graag vertoeven. Bij een waterpomp in de buurt van een groot veld staat de kudde vaak te drinken of te rusten. De zon begon al te verdwijnen, dus gehaast liep ik erheen. Mijn vermoeden bleek te kloppen, want vlak langs het pad stonden twee grazers: een moeder en een zoontje. Ze waren niet bang, en terwijl mams mij nauwlettend in de gaten hield kon ik het kalf bijna aanraken.IMG_0963IMG_0968 Na een poos besloot moeder dat ik wel genoeg had geschoten. Ze liep rustig richting de bescherming van het struikgewas terwijl het kalfje snel achter haar aan huppelde. De zon ging onder, de nacht viel.IMG_0973IMG_0986

Ik liep terug richting het strand waar mijn fiets geparkeerd stond. De zomer doet mooie dingen met de lucht.IMG_0992

Als bonus nog een paar foto’s die ik in de buurt van het Nederlands Fotomuseum heb gemaakt. Ik kan de tentoonstelling van natuurfotograaf Frans Lanting aan iedereen aanraden.IMG_0863IMG_0867IMG_0871IMG_0872

Geef een reactie

